Hi there...
I've been contemplating on making a blog for quite some time and I'm trying to improve my blog as well.. My blog is also a place to share all my thoughts , my feeling,what happened around me..and everything came out of my mind...
Who ever have been visiting my blog, thanks so much..


Mar 27, 2013

Luka bersalin

Alhamdulillah..luka bersalin dah pulih.
Tak sampai 2 minggu dah baik..
Berjait luka tu..tapi doc ckp luka tak besar..tapi dia nk bagi kemas dan cantik dia nk jait jugak..time irdina pn sma..Raisha ngn irdina doc lelaki tg smbut.

Klau doc lelaki yg sambut msti dia nk jait dan kata nk kasi kmas dan cantik
Doc pmpuan kt stu kta,x yah jait pn xpa..tp doc lelaki tu kta nk kasi cntik.

Rasa mnggu ptama luka dh ok..cma hari kedua je tak selesa sbb terasa sakit skit.hari ketiga dan seterusnya dh ok.

Mencebok?..harus la msa ni msa utk mjaga elok2.supaya luka dan jaitan cpat baik..

Cara saya mncebok, guna herba dan kalau mlas nk rebus air herba,guna air garam..mmg cepat kering dan baik.

Masuk minggu kedua,baru cebok guna manjakani..

Masa dekat 2 mnggu ade gak intai benang jait pakai cermin..memang serius geli bila tgk benang dlm proses nk tertanggal..
Kite ni mmg jenis penggeli skit.msa taip ni pn bulu roma meremang tringat benang nk tertanggal tu..eiii..

2 ari kemudian try intai balik,tgk dah tak de dah..
Alhamdulillah..

Tapi rasanya mmg normal luka bersalin dan jaitan akn pulih dalam masa tak sampai 2 minggu.org lain pn cam tu gak kot..
Sebab tak pnh tanya org pn..

posted from Bloggeroid

Mar 19, 2013

Dah boleh terima arahan

17/3/2013 nur auni irdina genap 1y3m..
Bila org kalau tnya umur bla tgk afia raisha,msti org akn ckp "owhh..setaun sorg la.."..
dorg bajet ingat irdina beranak taun 2012..
Tak pe lah,dh skolah nnti br nmpk beza..yg bes jarak ank2 ibu+baba 2 taun sorg..cantik tak jarak dorg..mcm jarak ibu dgn auntie2 dorg.

Ok itu dh lari tajuk..sebenar nk cite pasal auni irdina.

Sejak dah jadi kakak ni,dia dh pandai ikut arahan..nasib baik baba yg pndai main peranan dan ajar.

Contoh,kalau setiap kali lpas mnum susu irdina akn terus cari pnutup botol dan terus letak ats meja..sama juga kalau mnum air msak atau bla dia mkn..cwan pnggan dia akn letak ats meja.
Kdang saja suruh,dia akn ikut apa disuruh..

Klau bab pintu pulak tak kisah pntu apa.pintu rumah,pintu kabinet atau pintu peti ais ,kalau nmpk kita bukak je,msti dia suh tutup..dia akn sebut " tutup..tutup".
ari tu msa ibu baca novel,dia nmpk terus dia suh tutup..

Kalau nk bagi dia makan atau minum,dia akn stanby duduk..bila bacakan bismillah,dia akan ckp "duduk..duduk". Sambil duduk..

Kalau nak mandi atau cuci ,bila ibu atau baba cakap "jom mandi/cuci pungkoq", dia akn terus masuk bilik mandi..
Skrg ni tgh nk ajar buang pampers dkat bakul sampah pulak.

Bila bangun tido ,bila suruh bukak sock,dia trus duduk dan cabut sock..
Bila rajin,smpi booties adk dia ska tnggalkan

Yang tak payah ajar,pantang nampak baba pakai baju,dia akan stanby depan pintu..kadang2 harapan je..baba tak bawak dia pun..

Yang ni tambahan..
Ada satu malam tu,mcm biasa..sebelum tido baba akan bacakan doa tido,dan israfil bca skali..lpas doa,baba zikirkan utk israfil..
Time tu irdina bediri je tgk..bla baba zikirkan,dia pn tpuk badan dia atau punggung dia..mula2 ibu pelik apa la anak ibu ni buat..rupanya br ibu perasan,dia tepuk sbb ibu/baba bila tidokan kan dia,slalu zikirkan sambil tepuk dia..sma mcm adik dia..bla kita zikirkan adik dia,dia akan bdiri tgk dan tepuk diri sendiri..

Setakat ni dlu pasal auni irdina..bla ada lagi ibi dah ingat,ibu post lain..

P/s : harusla ibu upload gmbr kn

posted from Bloggeroid

Mar 18, 2013

Tetap tak boleh tido

Rasanya dah masuk 2 bln tak boleh nk lena malam.
Kalau time preggy dlu,amik cuti awal,lepas baba pg keje lepas kmas umah ngn cuci baju ,settle semua keje, dlm pkul 9 tu sempat lelap sebelum 2 bradik bgun..
sbb pkul 10.30-11 pg ,masa adik beradik akn bangun..pastu masak utk baba balik lunch.

Bila afia raisha ada..sama jugak..ada jugak tido mlm..tp kena tnggu pkul 3-4 pagi,br lena..

Tu pn subuh bangun sbb nk bagi susu.
Pastu pkul 7 bangun urus diri..smpat tgk baba pg keje.
Nak lena lepas tu mmg tak smpat..

Ni pn masih mata segar bugar.
Tak tau cemana nk keje bln 5 nnti..
Nak kena adjust masa balik..
Tp blh ke?

posted from Bloggeroid

Mogok tak nak mandi

Kelakar sangat israfil.sabtu ari tu,baba tinggal sbb ada game bola.
Mmg tak nak bawak sbb rasa mcm tak da tmpat berteduh..main kt mana ntah.

Kebiasaan mmg bawak dia pn..baba dia mana pnh tnggal dia,melainkan sbb2 tertentu atau israfil sendiri tak nak ikut..

Pagi sabtu..memang menangis teruk israfil..menjerit2..mmg tak pnah buat perangak cam bla kna tnggal..biasa bla pjuk mmg cpat mengalah..

Lama jgk nk bagi dia diam.smpai tgh ari.
Sebelum tu suh main ps3 pn tak mau..
Last2 terpujuk sndiri dan kena marah dgn ibu sebenarnya..hehhe.

Sebab merajuk kot..smpai mogok tak nak mandi..tp ngn irdina dia ok je..siap ajak main..

Dlm pkul 4.30 baba balik..mood israfil dh ok skit..tu pn baru je mandi..baba balik dia tak pakai baju lg..

Bila tak de kawan

Weekend je msti jadual tdo israfil dan irdina tak teratur..
Kalau weekdays,ibu akan control ..bagi makan sama2,tido pn sama2.
Bangun pn lebih kurang..salah sorg awal atau lambat skit.

Bila weekend,baba ada jadi baba akan melayan ank2 la.
Tapi irdina mmg tido on time.dia tau time tido..
Kalau fil,leka tgk tv dgn baba atau main ngn baba.jadi lmbt tido siang.

Tp ibu akn pastikan ank2 tdo siang..

Bila tido tak sma,mula la salah sorang boring, tak de kawan..
Kalau adik tido,abg mula tak tentu arah..sekejap2 masuk bilik cium peluk adik dia..kcau ibu atau baba.
Adik pn sama,bla abg tdo mla main bkn2..berkepit dgn ibu baba.sbb abg tdo,tak de org sakat.dia boring.

Mula main bukan2.kena gak cepuk ngn ibu baba sbb dia dh notty notty skit..hehehe..

Tiga-tiga lasak

Masa adam israfil baby smpai mlm sblm auni irdina lahir, dlu ibu rajin sangat lapik tmpat tido dia..mmg kemestian..bila dh ada adik,rasa tak payah la..besar dah..tapi israfil lasak jugak tido..tp tetap atas pelapik tido.

Bila ada auni irdina,mmg masa baby dlu ibu pn lapik..tp sekejap je..sbb ank ibu sorg ni lagi lasak tido..kalah abg dia..mmg lngsung tak lapik la..sbb dia lari dari tmpat asal dia..awal dlu,rajin la tarik irdina..letak bagi dok tmpat asal..
Penat jgk tgh mlm bngun alihkan
Tp dia ttap lagi lasak.

Bila dah ada afia raisha ni..ibu perhatikan..ada gaya tido kurang sopan jgak..baru 20 ari,tp tdo dh pndai beralih..senget2 tido..mmg booties/sock slalu hilang..
Cma yg pelik..bila bedung dia tahan..tu je beza dgn abg dan kakak dia..

Mar 14, 2013

Cepat lapar

Masalah betol..
Baru 2 minggu..asik lapar je..
Kawal je nafsu bila tgk tin biskut tu.
Setin baba beli utk ibu,utk makan masa berpantang..

Ada yang kritik..ada yang terima

Masa mengandungkan afia raisha..dan lepas bersalin kan raisha..
Mmg byk yg kritik/komen..Ni antara komen yg org bg:

Komen yg tak best=
"Kesiannya auni..kecik lagi dh dpt adk"
"eh..ank kecik2 lagi..dh mengandung balik"
"rasanya br je bersalin,dh ada isi balik?"
"lepas ni dh la..jgn mengandung lagi"

Komen yg sedap di dengar..
"Ok la.beranak cpat2..besar nnti sma2"
"tak pe la..muda2 buat ank awl2 nnti umur dh byk,stop la"
"untung korang,muda2 ank dh rmai"

Sebenarnya byk lg..mls nk taip byk2..
ayat2 ats tu mmg yg aku terima bla org tgk aku mngandung dlu..dn skrg bla org tau aku dh bsalin..

Terus terang ckp..kami tak kisah apa org nk kata..org nk kata buruk pn..mmg pedih hati ni..
Tapi kami mmg dh terima tiap anugerah ni dan bersedia.dan mmg kami nk ank cpat..
Ala..koata cuti tnggal pn lg 60 ari,ckup blh ank 4 je..
setiap kelahiran ank tu,Allah dh bagi rezeki utk kita.Jadi kita tak payah risau..
Alhamdulillah..setakat ank2 cukup mkn..pkai..belanja..keperluan..

Best tau bla ank mula bertambah..rumah riuh je..ada suara gelak..gurau2..mnangis..Ada yg kena marah..ibu+ baba sgt bahagia..tambah2 auni irdina dh blh jln.suka main kejar2 dan tak duduk diam..mmg riuh rumah..dia pn dh notty skit..

Bila kita nk kawin,kena pikir dlm2..sbb bla mula kawin,bermula la tanggungjawab masing..suami/isteri..dan seterusnya bila ada ank..
Kena fikir komitmen yg akn ada..bkn nya kawin ni suka2 atau sekadar utk menghalalkn perhubungan 2 insan..

Tambahan...
Sebab tu msa pntg kena ikut..dgr kta org2 tua..wlau kdang2 kedengaran agk kolot.tp dorang dh tua2 pn sihat je badan..x de amik apa2 ubat tambahan pn..
Klau kena pntang mkn slama setaun,kna ikot..klau kena pntg pergerakan ,kna ikot.sbb dh jd mak ni bdan kita /tenaga kita nk pkai byk..nk uruskn rumahtangga
Nnti tua2 sakit sna sni..

Peringatan utk diri sendiri jugak..
Bab makan mmg jaga betul.Takot sakit urat..wlau x rasa skrg..
Pergerakan mmg selalu ingat ..tak blh lasak2 pn..takot bentan..walau mmg kena urus ank2 dan rumah..

posted from Bloggeroid

Masih kuat tubuh ini

Alhamdulillah..bersyukur sgt..Allah bagi tubuh badan yang kuat dan sihat..

Bila kita mula berpacaran,lepas tu berkahwin dan ada anak..secara tak langsung bila tiap fasa itu berubah,kita akn rasa tanggungjawab..sama ada isteri atau suami..

Berpantang kali ni,mmg tak boleh manjakan diri,macam ank sorang dlu..masa berpantang israfil..
Sebab aku ada tanggugjawab..bkn kata suami tak boleh amik alih sbb bini dia berpantang,..suami saya sngat ringan tulang ok!!..Mmg akan tolong bla bini dia tak mampu.
Tapi atas rasa tanggungjawab, diri ni kena buat sesuatu..

Tak sanggup kot tgk rumah mcm tongkang,ank2 tak terurus..sungguhpn baba dorang pandai jaga ank..tp mana sanggup tgk bla aku duduk terbaring..

Dengan kudrat yg ada..aku tetap jgk buat kerja rumah.
Kritik la sapa nk kritik..tp sian tgk ank2..

sebenarnya aku mula tak berapa pantang betul2 masa berpantang auni irdina dlu..sbb nak uruskn israfil..dan pulak tu pantang kat umah MIL,tak kan nk ngarah adik ipar atau mil uruskan israfil,,xkn nk suruh dorang yang cucikn baju kami bertiga..Sedangkn dgn mak sendiri pn mulut tak terkeluar nk suruh buat apa2..mak je yg rngan tulang buatkn..kalau nk suruh buat pape,suruh baba je yg buay..

mmg kena berdikari sendiri..dan bila ank dah masuk 3 lagi tmbah berdikari dan blh survive sendiri..

Tapi amalan dlm masa berpantang mmg tetap terjaga..makan..pergerakan mmg terkawal.tubuh badan pn terjaga..tak lupa stokin,mnyak angin..
Cuma stokin kalau siang ari mmg byk ngelat..dh siap2 pkai..kena tanggal balik..mandikn ank2..nk cuci poo poo la..

Doa ari2 supaya badan sihat selalu..utk diri dan keluarga..

posted from Bloggeroid

Rutin harian

Rutin harian aku bermula pukul 7 pg..tp sebelum tu mmg dh bangun sbb kena susukn afia raisha ckup2.

Iron baju baba,sementara tnggu tnggu air mandian msak..
Mandi,bertungku dan berbarut..
Tapi bab tungku tu mmg buat sehari skali..tak sempt buat 2 kali.cma klau tak smpt pagi,buat mlm smbil2 tgk tv..

Settle uruskn diri..bg susu kat raisha..
Kemas umh skit,basuh baju..sidai..Alhamdulillah..Allah permudahkn urusan,dan bagi tubuh badan yg sihat..

Dlm pkul 10.30 - 11.30 kebiasaan ank2 ibu akn bgun..kadang2 israfil bgun pkul 12..irdina bgun awl sbb nk susu dan akn smbung tdo balik..

Lunch hour baba akn balik..suka tau.hehe..rndu!!
Lepak2 / sembang ngn baba..dlm 15-30 minit baba akn lelap..pkul 2 siap2 msuk ofis balik..
Masa ni kena tidokn ank2 ibu..
Dekat baba blik bru bngun..
Ibu pulak amik kesempatan lipat kain time ank2 tdo..

Malam selesai baba+ank2 mkn..kami duduk dpn tv..tp tgn msing msti pgg hp..baba online..ibu pn..hehe..tp smpat habiskn msa sma2 dgn2 ank2..
tp klau ptg atau malam baba ada futsal atau bola..tnggl la ibu+auni irdina+ afia raisha je kt umh..

Mlm biasa pkul 11.30 ibu siap2 utk dri..buang air siap2.pkai barut..
Sebelum tu,kna settlekn salin pampers ank2 ibu..sbb bla dh pkai barut ibu mlas gerak.mlm mmg akn pkai ketat2..
lpas tu tbaring je la..bngkit pn sbb nk susu kn raisha..
Kdang2 teman fil tgk tv ..

Aku perasan,2-3 hari ni dh blh tido mlm.wlau tido pn dlm pkul 2 -3 pagi..kalau sebelum ni dn sbelum afia delivered,msti berjaga mlm..

Kt bawah ni,abg dia mmg ska bgun lewat..pastu trus mkn..geram tau..xnk berus gg trus mkn dgn air liur basi

Dah ada isi balik

Kalau 2-3 bln lpas ibu sgt risau bla tgk auni irdina dh mula susut..sama risau mcm fil dlu..
Alhamdulillah ank ibu dh mula makan balik..

Biasanya makanan yg dia mkn,sama dgn apa ibu msakkan utk israfil..sbb kadang2 ibu masak lauk bersambal,jd sian israfil la..jadi ibu akn masak lauk asing utk fil,cma sayur je x masak asing..
Lg pn kt sayur tak campur perasa kn..dan mmg lauk2 kami,tak cmpur serbuk perasa..

Ibu+baba perasan,ank dra ibu dh ada isi balik..
Rasa mcm br sebulan..
Kalau bab tido,mmg auni irdina akn tido dlm 2 jam,main pn x lebih 2 jam..pastu mntak susu dan nak tido..
Dan susu pun dia kerap mnum.
Sekali minum 7 oz..
1 kg susu mmg ckup utk sminggu je..

Dan main pun kuat..mcm abg dia..
Kalau nk tido malam selagi tak peluh+penat,dia tak kan mau tido.

Pic auni irdina yg dh mula ada pipi balik..huhuhu..bla dh ada isi balik,mcm muka budak notty..hehe.

Ok.masa utk tidokan ank2 ibu..sbb semua dh kenyang..

Mar 13, 2013

Tak de dh sakit tu

Masa brtungku pg td,tungku kat tundun tu..tringat lak,msa preggy sakit kt situ..sbb kepala baby dh kt bawah.
Nak bergerak,bangkit ke,msti sakit.
Skrg tidak lg..
Ohh..rindu msa ank ibu dok dlm ni.

Msa tgh taip ni,taip smbil pngku afia raisha yg tgh mnyusu.
Ohh..sayang dia tau..
Suka bau dia.
Bau baby kn sedap..bau yg suci je.

posted from Bloggeroid

Jaundice

Ketiga-tiga ank2 kami semua akan kena jundice.
Tak pasti apa sebab.
Permakanan msa ibu mengandung ke?sebab darah ke?.sama ada baby nk serasi dgn prsekitaran ke?
tak tau la..

Terbaru,afia raisha pn dapat jaundice/demam kuning..
Sebenarnya masa hari ke2,baba dah cakap yg anak dia ada kuning..
Tapi hari yg sama jugak masa misi datang melawat ada tanya misi pasal tu..tapi misi ckp tak da jaundice pn
Ok.betul la tu kot..

lawatan misi hari kedua,misi lain dtg..
Mmh sah2 afia raisha ada jaundice dan dia suruh pg check darah..
Jadi bila bawak check darah 5/3/2013 (day 5),bacaan 9.8/166.6
kena repeat check jgk sbb 1st time amik darah..

7/3/13 (day 9),result darah naik 10.3/175.1
time tu risau la jugak..sbb naik
dapat app kena pg ari sabtu 9/3/13..
mmg tak dapat la..sbb MiL ade..ari tu dorang suma dah nak balik kulim dah.lg pulak klinil smpai pkul 12..

jadi smlm (12/3/2013)..baru dapat pg.
Alhamdulillah bacaan darah dah turun 8.1/136.0
kali ni ibu tak bagi pape pn..cuma breastfeed je..dan Alhamdulillah sgt..syukur anak ibu dah kebah..

posted from Bloggeroid

Budak notty

Alhamdulillah hari ni dh masuk hari ke 14..

genap sbulan  duduk rumah..
Ari tu start 13/2 cuti.
Serius!! Sangat2 best duduk dgn ank2 ibu..
Walau ari2 kna marah..hehehe

Rasa mcm nk jd housewife je..huhu..

Israfil dan irdina semakin manja dgn ibu + baba..
Israfil kalau tiap mlm msti tnya baba "esok baba pg mana?.keje tak ?.jangan la..ibu dah cuti".

Kalau irdina ibu tu..
Haishh..sgt la notty skrg ni..
Pantang ibu tnggal dia sorg2..
jawabnya dia msti ada menghadap adik dia..
Kalau dia tak cium,semestinya dia buli adik dia..
Ketuk kepala..tarik rambut..tarik mitten..tarik sock..
Mmg afia raisha tak lekat pakai sbb dia ska tarik..
Tapi..bukan adik dia saja dia buli..
Abang dia pn mmg selalu kena buli.
Dia suka amik mainan abg dia,sj nak bagi abg dia jerit.pastu bawak lari..

Baba ada ckp smlm..masa umah kami riuh suara ank2.
baba cakap " best la bila anak dah ramai ni"
yeap sangat best..tapiii..kena banyak sabar karenah anak la..

Mar 6, 2013

Nama dh tukar

Nur Afia Raisha bt Mohd Syafiq namanya..
Frust n tkilan jugak sbb tak dapat guna IMANI
Sbb plan dr israfil ,nama ank dh set 2 lelaki,2 perempuan..
Akan letak huruf A dan I..
Dan skrg dh lari dh..nmpknya no 4 kena spare huruh A dan R utk lelaki @ perempuan..

posted from Bloggeroid

Mar 4, 2013

Tukar nama belakang

Baba pg jpn ari ni..nak buat surat beranak..
Whatsapp dgn kwn2 kot..
Nama imani tu sma nma ank kwn die,smangat siap bg ic tgk..
Nmpk sgt xbg sma.
Ok..skrg nk suh baba tukar buat lain..

posted from Bloggeroid

Hari-hari jumpa tapi

Semalam auni irdina teman ibu..
Sebab baba ada game bola mlm smlm..jd baba bawak israfil je..

Bes sgt sbb ibu tak puas nk peluk ank dara ibu tu..
Syg dia sgt2..
israfil pun ibu syg sgt2..

Tadi baba ambik ank2,balik pkul 11.10 pm td..
Msa nk balik ibu cium byk2 kt irdina n israfil..meleleh air mata msa cium ank2 ibu..
Bila fil ckp "kenapa ibu sedih?".
memang ibu sedih syg..rindu baba dan ank2 ibu..walau hari2 jmpa..

Semalam irdina tak tentu arah,teringat kat abg ngn baba..sbb ari main dgn israfil..msti dia tringat tba2 tak jmpa.

Ibu snap pict irdina smlm..msa ibu main2 dgn ank ibu..
Rumah xda org.adik2 tak balik lg.
Mak n abah dah tdo
Tinggal kami 2 org..

Mar 2, 2013

Tido puas2

Mlm semalam tido pkul 230 am,bangun pkul 8.30 pagi..
Tu pn mak kejut bangun makan n mandi sebab mak cik urut nak datang.
Tapi ada jgk bangun bagi susu,tapi ibu puas la sbb 2 minggu tak tido malam..

Tgh ari td pn tido 2 jam.
Puas sgt dpt tido..
Yang bes sgt sbb dpt tdo dgn irdina.dapat peluk dia.
Baba ngn fil tak de sbb pg antar buku merah kat kk, pastu buat surat beranak..

posted from Bloggeroid

Hikmah

Memang betul ada hikmah afia imani keluar lambat..

Memang ibu tak sabar nk jmpa ank ibu+baba ni, tapi sebenarnya dia rupanya saja nak keluar lambat..
Sebab nak bagi ibu main puas2 dgn abg dan kakak dia..
Terutama dengan kakak dia..
Kalau fil dah lama dapat manja dgn ibu..cuma irdina je sekejap je,terus dapat adik.

Irdina hari ni tiba2 manja terlebih2 dgn ibu..
Sikit2 hekk..hekkk..
Jatuh sikit nngis..
Nak suh ibu dokong..erm..dokong jugak la..
Ibu letak dia nngis..
Selama ni mmg dia manja,tp bkn manja yg mcm ni..
Kali ni manja nak perhatian ibu..
Sayang..ibu sayang tau auni irdina ibu tu..

posted from Bloggeroid

Berpisah sementara

Buat masa ni,ibu+afia imani duduk umah mak..
Adam israfil dgn auni irdina duduk dgn baba kat umah,semntara baba cuti seminggu..

Nanti bila baba dah stat keje,ibu balik rumah,siang ibu duduk sgn imani dan israfil dan irdina duduk umah mak..

InsyaAllah dlm sminggu,ibu dah sihat dah..
Moga pulih cepat..
Sbb ibu ada tanggungjawab dan moga badan ibu sihat dpt jaga tiga2 ank ibu..
Prpisahan sementara ni utk bagi ibu sihat..

Tiap malam ibu nngs,sejak malam dekat hospital smpai mlm ni..
Rindu dkat kat fil dan adik..rindu sgt..
Wlau hari2 dtg jmpa ibu dan imani,tapi tak sama bla sma2 dlm 1 umah.
Memang ibu tak boleh tanpa baba dan ank2..
Mereka ni la kekuatan ibu..

Masa ibu kat hoptal..ibu ada mntk gmbar fil dan adik..
Mmg ibu x tido semalaman tgk gmbar tu,gmbar lain dan video2 ibu saja amik dekat2 ibu nk bersalin.
Mmg ari2 amik gmbar dan video.

Gambar yg baba whatsapp kt ibu..
Rindu tgk 2 bradik ni..